Hudvård

Nostalgi över hudvårdsmärket som man skulle slicka och pussa

Nostalgi över hudvårdsmärket som man skulle slicka och pussa

Är jag den enda som kommer ihåg Jessica Simpson och hennes skönhetsmärke? Troligen.

Låt oss backa bandet. Tänk er början av 2000-talet. Jessica Simpson är den minst framgångsrika av de blonda poptjejerna som är så populära. Något geni på MTV kommer på att ge henne och hennes nyblivne pojkbandsmake Nick Lachey en egen reality-såpa, Newlyweds. Första avsnittet inleds med att Jessica inte vet om hon äter tonfisk eller kyckling. Det kan inte bli annat än dundesuccé. 

Jessica i Newlyweds. Även jag en vanlig lördagkväll.

Jag absolut ÄLSKADE den serien, speciellt säsong ett och två. Nick var vältränat ögongodis och Jessica var den blonda men lite dumma tjejen som bara gled genom livet. Hon brottades med utmaningar som hur man tvättar kläder, hur man lagar mat och tar hand om sin lilla hund. Allt Bianca gjort i Wahlgrens värld kommer härifrån. Jessica gjorde det först. 

Jessica skapade, tillsammans med ett gäng andra Hollywood-tjejer, ett enormt ha-begär efter Juicy Couture-kläder, LV-väskor, t-shirts med texten ”Jesus is my home boy” och massa annat. Det fanns hela forum på internet dedikerade till vad hon bar. Jag vet, för jag läste de slaviskt. 

Jessica i amerikanska Elle September 2004. Den här frisyren är fucking GOALS. Så härligt Bardot-inspirerad. Jessica har ofta varit min främsta blondininspo.

Såklart skulle Jessica håva in pengarna genom att lansera ett eget beautymärke, det är inget nytt koncept med kändismärken. År 2004 kom Dessert beauty som hade den tveksamma försäljningspitchen att produkterna var ”kissable and lickable”. Målgruppen var typ tonårstjejer. Eh.. ja.. Deras slogan var det ännu mer tveksamma ”Sexy girls have Dessert”. Låt oss skratta lite åt produktnamnen. Vad sägs om Deliciously Kissable Belly Button Love Potion Fragrance eller Whipped Body Cream with Candy Sprinkles? Det här var alltså ett märke som såldes exklusivt på Sephora. Ja, fucking Sephora tyckte det här lät dunder.

I ett avsnitt av Newlyweds spelar Jessica in reklamfilm för märket. Hon slickar i sig så mycket kroppslotion att hon blir sjuk och inspelningen måste avbrytas. Som tur är finns det bevarat på Youtube.

Sex säljer.

Det räckte inte med ett beautymärke för Jessica. 2005 lanserades Dessert Treats som vände sig till tweens, ännu en gång, ytterst tveksamt. Samma år kom också Sweet Kisses som jag har svårt att hitta någon information om.

Personligen har jag alltid försökt lära mina barn att inte slicka/äta dumma saker som typ sand, trolldeg och hudkräm.

När jag nostalgiskt skulle ta reda på vad som hände med Dessert beauty upptäcker jag att det verkar vara flera som minns denna kulinariska monstrositet inom beautybranschen. Instyle hade 2017 en krönika med titeln ”An Ode to Jessica Simpson’s now de-funct Dessert Beauty”. Andra listar alternativ på produkter som påminner om Dessert beauty och det finns tydligen fortfarande en marknad för orginalprodukterna på Ebay.

Eftersom det är USA så stämdes Dessert beauty för allt från obetalda skulder, varumärkesintrång kring orden ”love potion” och för att deras produkter orsakade svampinfektioner (what???). Dessert beauty, Dessert Treats och Sweet Kisses slutade säljas efter bara något år. Jessica satsade på parfymer under märket Fancy och hjälpte sin frisör Ken Pavés med hans märke med löshårsprodukter.

Nick och Jessica då… Efter fyra säsonger lades Newlyweds ned. Thank God för då var all charm borta. Nick och Jessica skilde sig, och absolut ingen var förvånad. Nick släppte ett superdeppigt album om sin förkrossande skilsmässa. Vad sägs om texter som Now I’m broken and I’m fading / I’m half the man I thought I would be / But you can have what’s left of me . Fy fan vilken skilsmässoångest. Tycker faktiskt albumet har en del bra låtar men jag har ganska svajig musiksmak.

Går utmärkt att hitta Nicks deppalbum på Spotify.

Jessica startade upp ett klädes- och skomärke, The Jessica Simpson Collection, som sålde varor för en miljard dollar 2015. Hon blev en äkta dollarmiljonär. Hon kopplades ihop med massa olika killar, dejtade nu bortglömde sångaren John Mayer som beskrev henne som ”sexual napalm”. Jag har ingen aning om vad det betyder men tycker det låter som en totalt episk komplimang. Hon gifte sig med någon sportkille, skaffade tre barn som alla fick hopplösa namn. Hon släppte en biografi häromåret och om man vill veta vad hon har för sig är hon aktiv på Insta. 

Nick återhämtade sig tack och lov från sitt kraschade äktenskap och gifte om sig med MTV VJ:en Vanessa Minnillo. För de som är yngre, VJ = en programledare på en TV- kanal som hette MTV. Han övergav (tack och lov?) musiken för TV.  Nu senast har Nick och Vanessa tillsammans lett Love is blindNetflix. Rekommendation på den slaskiga serien! Med reservation för att också mina serierekommendationer kan vara svajiga. 

Nick och Vanessa med sina tre barn. Bild från Vanessas Insta.

Dessert beauty är sedan längesen begraven i högen med idéer-vi-aldrig-testar-igen. Ibland tittar jag på YouTube av gamla Newlyweds avsnitt och är lite extra nostalgisk. Jag tycker det är härligt att få minnas den enklare tiden då allt jag drömde om var ett rosa Juicy couture-set och en vaniljdoftande kroppskräm jag kunde mumsa. 

Dela detta inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *