- Bästa och sämta beautyn, maj 2026av Susannas beauty
Lite sen på bollen men här kommer majs bästa och sämsta beauty. Det blir en kort lista denna gång men om man har ett riktigt bottennapp och en klar topp så är det enkelt.

En ska bort! Bästa make-upen: Mac Cosmetics Lipglass Air Non-Sticky Gloss – Det här är en återfuktande oljigt (på bästa sättet) läppglans. Jag har den genomskinliga nyansen (Zeophyr) men de finns pigmenterade varianter. Jag älskar hur mjuk den gör mina läppar. Den är så fantastiskt skön på. Den är inte kladdig utan bara djupt återfuktande och närande.
Sämsta SPF:en: Garnier Vitamin C Glow-Boosting Daily UV-Lotion SPF50+ Sheer Glow – Den här är helt värdelös under make-up. Den är aggressivt ovänlig mot alla basprodukter. Min foundation glider runt och ser ut som ett lapptäcke efter någon timme. Jag tror problemet är att det känns som den lägger sig på min torra hud, inte smälter in i den. Livet är för kort för dåligt solskydd, den här kommer användas upp på händerna.
- Den stora beautyrensningen pga samboav Susannas beauty
Det händer stora saker i mitt liv. Jag ska skaffa mig en alldeles egen sambo. Det känns jättepirrigt och roligt. Samtidigt väcker det en viss oro. Hans lägenhet såldes i veckan och om ungefär 5 veckor flyttar han in hos mig. FEM VECKOR! Kortisolet skjuter i höjden och jag ligger och panikflåsar på soffan i ren panik/ångest/förväntan. För nu måste jag, på fjuttiga fem veckor, göra plats för honom. Det betyder rensa bland beautysakerna. O M F G!!

Ett badrumsskåp EFTER rensning och städning (om det är oklart) Som man kanske kan ana (??) av bloggen har jag en hel del smink, hudvård och hårvård. Det får inte plats i badummet så det förvaras också i garderoben, i (och på) nattduksbordet och en dubbelbyrå i vardagsrummet.
Han har inga mängder med skönhetsprodukter men han behöver ju ändå utrymme. Jag kan inte förvara min kroppsvård i gardroben länge eftersom han vill ha plats för sina kläder. Han vill också ha plats i badrummet. Hans hudvårdsrutiner är ultraminimal. Han har en rengöring och en aloe vera-kräm. Jag är osäker på om han ens äger ett solskydd (måste styras upp!). Förutom det har han praktiska skönhetssaker och hygienprodukter som tandborste, rakapparat och Dubbel dusch (dusch-usch som jag kallar den).

På väg till ett nytt hem Jag har därför börjat ett intensivt storrensande av beauty. Det är på sätt och vis skönt. Jag vill inte vara nedtyngd av saker och jag blir klaustrofobisk när det är prylar överallt. Men det här är ju min passion, min hobby och stora intresse. Samtidigt anser jag att skönhetsprodukter är till för njutas och beundras, inte för att ligga bortglömda i lådor och samla damm. Om jag inte har det organiserat så har jag heller inte koll vad som finns i lådorna. Jag skäms över antalet produkter jag har hittat och sagt ”Oj, den här hade jag glömt bort”.

Ta till exempel Neostrata Correct Glycolic Microdermabrasion Polish, Dermaceutic K Ceutic Post-Treatment Cream, Paula’s Choice Super Hydrate Overnight Mask (utgått ur sortimentet) och Kate Somerville ExfoliKate Intensive Exfoliating Treatment. Det är riktigt bra – och dyr! – hudvård. Jag har använt dem intensivt när min hud har ballat ur eller är behövt kärlek efter behandlingar. Sedan har jag tydligen tröttnat på dem och de har hamnat längst in i lådorna. Nu hittar jag dem, en del produkt är kvar men bäst-före-datum ligger lååångt i bakspegeln. Slöseri på produkt för att jag har haft dålig koll. Ajabaja på mig.

Gamla, passar inte mig eller dubbletter Produkter som inte fungerar för mig kan få nytt hem hos någon som uppskattar dem. Det kan vara att färgen är inte är så smickrande eller att det passar en annan hudtyp bättre. Sedan finns den produkterna som bara helt enkelt är dåliga, kollar på dig Nyx Duck Makeup Duck Plump Lip Lacquer.

Lugn, jag sopsorterar allt En insikt jag har kommit till är att jag sparar massor med förpackningar. Ibland för de bara är fina och jag är en patetisk förpackningsnörd som dregla över snygga kartonger. En del tomma förpackningar sparas eftersom de kan behövas till bloggfoton. Jag sorterade ut en hel påse med tomma förpackningar. Blivande sambon måste ju ha plats för tandkräm och tandborste.

Jag gillar att organisera mina produkter utifrån produkttyp. Alla bronzer för sig och alla handkrämer för sig. Mina hårvårdshyllor var kaos innan jag började panikstäda. Allt stod huller om buller. Jag visste inte var något var. Nu står till exempel alla håroljor i en låda. Jag kan tydligt se vad jag har. Bredvid håroljorna står mina skalpprodukter, de som inte ska sköljas ut. Skalpprodukter som används i duschen står vid schampo och balsam. Jag försöker ställa produkterna så jag tydligt ser vad jag har, de små förpackningarna står lägst fram och de större längre bak. De ska också stå logiskt så jag faktiskt har de nära till hands när jag vill använda dem.
Jag visade mina nystädade badrumsskåp för blivande sambon som sa ”Men det finns ju fortfarande ingen plats för mina saker?” ………………… Då blev det väldigt dålig stämning.
UFHIUEFJ#=R#OJLKK”!K NEEEEEEEJ!!!!!!!! Det går inte rensa mer!!!!
Så nu planerar jag att köpa ett till badrumsskåp.
- Bästa och sämsta beautyn april 2026av Susannas beauty

En ska bort… Det är dags för summering av aprils toppar och floppar. De produkter som var så bra att jag inte kan sluta använda dem och en stackare som förpassas till doneralådan.

Bästa make-up: Jane Iredale Glow Time Bronzer Stick (i nyansen Sizzle)- Det här ett bronzerstift som verkligen levererar på elitnivå. Det är precis lagom krämigt för att man lätt ska kunna arbeta in produkten. Dutta in bronzern med en tätt borste och du får det mest otroliga, hälsosamma glowet. Du utstrålar pilates, sellerijuice och 8-timmars kvalitetssömn. Färgen drar inte för mycket åt chicken nugget-orange utan ser naturligt solkysst ut. Klicka hem här.

Bästa hudvården: Common Clouds Jag äääääälskar den här underbara prisvinnande SPF:en. Den sitter som ett smäck under alla baser. Ingen risk för att basen börjar rulla av i äckliga korvar (if you know, you know). Den irriterar aldrig ögon, lämnar inga vita hinnor eller känns obekväm på. Toppenval för alla som är traumatiserade av dåliga solskydd på 90-talet. Den är oparfymerad och ska passa även aknebenägen hud. Det kan jag inte uttala mig om men på min knastertorra hud är den underbar. Sedan blir man alltid extra glad av att Common Clouds är ett svenskt bolag som drivs av ett gäng kvinnor. Priset går inte heller att klaga på. Klicka hem här.

Mästerverk Bästa barnhacket: Nivea UV Face Specialist Silky UV Stick SPF 50+ – Vi har haft underbart valborgsväder och vårsolen. Det betyder att det är dags att ösa på med SPF! Vi glömmer ofta hur mycket vårsolen faktiskt tar på en vinterblekfis. Så på med SPF:en! Jag har två minisar (11 respektive 12 år) som jag försöker få på solskydd varje dag. Mitt bästa lifehack just nu är att be dem smörja in sig med UV-sticket med koreansk superduperteknologi från Nivea. Den är parfymfritt och står emot vatten och svett. Den passar känslig hud samtidigt som den inte täpper till porerna. Den droppformade formen är ett ingenjörsmästerverk och gör att man kommer åt runt nosen och vid öronen. Minisarna tycker den är kul att använda och så syns den inte eller känns obehaglig på. Perfekt att stoppa i skolväskan/handväskan/golfbagen/bilen. Köp här.

Tack men nej tack Sämsta hudvården: Medicube Collagen Night Wrapping Mask – Den här hajpade ansiktsmasken är mer trött gimmick än mysig fuktbomb. Det är en gel som appliceras över ansiktet, gelen bildar en hinna som sedan ska dras bort på morgonen. Den innehåller allt som min torra hud älskar: glycerin, hyaluronsyra, niacinamid och ceramider. Den ska ge den berömda ”glass skin”, alltså djupt återfuktad och vackert glansig hud. Mja, den här gör absolut ingenting för mig men det är beroendeframkallande roligt att dra av masken på morgonen. Klicka hem (?) här.
- Bästa tipsen från Jane Iredales makeup-artistav Susannas beauty
Jag har knappt (knappt!!) återhämtat mig från Jane Iredales masterclass med makeup-artist Shawn Towne. OMFG vad bra det var! Jag är inte en newbie när det kommer till smink men det var så inspirerande och lärorikt. Shawn är en Michaelangelo som målar Sixtinska kapellet medan jag i jämförelse är en 3-åring med kritor på förskola. Det är hypnotiserande att se ett riktigt proffs jobba.

Lina är sjunkit ned i en trans av ren sminklycka Shawn är makeup-artist med massa erfarenhet och kunskap. Han delade generöst med sig av tips och besvarade alla frågor. En sak som imponerade på mig var hur han uppenbarligen håller sig uppdaterad med trender och nya tekniker. Vi fick se honom göra fem looks, varav en var på min blogger in crime, Lina. Timmarna bara flög förbi, som det gör när man har roligt. Jag tog noggranna anteckningar så jag inte skulle glömma något och här är de bästa tipsen:
Det som alltid slår mig när jag ser makeup-artister arbeta är hur de använder borstar och svampar. De duttar, duttar och duttar ännu lite mer. Shawn arbetade i tunna lager och med tusen duttar. Det här är en teknik som man enkelt kan experimentera med hemma. En väl rengjord borste, lite produkt och duttelitdutta. Produkterna arbetas verkligen in i huden. Även primern duttades noggrant in. Resultatet av duttfestivalen är en helt perfekt bas.

Nyansen Prima längst till höger är min nya besatthet Jane Iredale har lanserat fyra nya nyanser av deras poppis ögonskuggestift Eye Shadow Stick Prima. Varför glömmer jag vilken tidsbesparande och enkel produkt stift är? Tur att Shawn påminde mig för det här är ett riktigt life hack. Sedan masterclassen dess har jag varje dag använt Jane Iredale stiftskugga i den nya pärlemorsskimrande rosa nyansen Prima. Diskret, romantisk och löjligt smickrande. Det här kommer vara min perfekta sommarnyans och få följa med mig på alla semesterresor.

Sommarnyheter den underbara Shimmer Bronzer First Light Blush ska placeras högt upp, svep den uppåt tinningen. Det gör att ansiktet lyfts up och inte blir ”tungt hängande” som när blushen placerad mitt på kinden. För inspo, kika på Sabrina Carpenter och Zara Larsson.
Ett annat knep för att inte visuellt få ansiktet att hänga som på en blodhund är att helt skippa mascara på nederkantens ögonfransar. Eyeliners lade främst i ögonvråns ytterkant, det gör att ögat ser större ut. Ett tips för alla vi 40-plussare som fortfarande ramar in hela ögat som på 90-talet.

Shawn påminde mig om att ha realistiska förväntningar på produkter. Ett läppstift kommer inte sitta en hel dag (men en del sitter bättre än andra) och en concealer kommer röra på sig. Det finns såklart tricks som hjälper men ett full face kräver oftast en liten touch up under dagen.
Sist men inte minst: Lek med din make-up och känn dig inte bunden av regler! Shawn applicerade blush med en foundationborste och av de mörkare nyanserna på en stiftskugga användes som en eyeliner. Även en läppenna fick bli eyeliner i en annan look. Våga testa och känn dig inte begränsad av måsten. Glöm bara inte att dutta!!
Läs gärna om Shawns sminkning av the one and only Lina.
- Stentråkiga men måste-ha-hemma-produkterav Susannas beauty
Jag har levt ett otroligt tråkigt liv på sista tiden. Häromveckan så tog jag bort åderbråck (officiellt tant???). Efter nästa en vecka med mumielindat ben har jag nu osexiga stödstrumpor 24/7. Innan dess tog jag bort en cysta på ögonlocket/fransraden (Vila i frid mina ögonfransar). Dessutom introducerade jag en ny medicin och min kropp kände ”tack men nej tack”. Inte myspys för en ångestfylld hypokondriker. Jag är inte Beautybloggares lyxlirare just nu, Lina får stå för glamouren. Så på temat tristess tänkte jag lista de tråkigaste, men också absoluta måste-ha-produkterna, i mitt badrum. De är inte roliga, lyxiga eller pirr-i-magen-framkallande men de är oumbärliga. Jag kan inte vara utan dem och därför förtjänar de blogguppmärksamhet.

Knarkcentral? Nej, bara mitt söndagsnöje Om man som jag är en hypokondriker med ett rejäl lager kosttillskott plus medicin som tas dagligen är en doseringsask måste. Jag är ganska säker på att min pastelliga ask är köpt på Normal men Apoteket har liknande. Min söndagsritual är att fylla upp de små facken. Tråkigt men en praktisk sak jag använder varje dag året om. Den gör att jag aldrig missar aldrig att ta min D-vitamin eller kosttillskott för håret.

En rosa trio Rakning är så outhärdligt tråkigt men känslan av nyrakade ben är magiskt underbar. Min dröm är att vara slät som en säl. Min favoritrakhyvel är från Estrid med tillhörande reseskal. Jag älskar det ergonomiska handtaget och trots flitig användning, i flera år än jag vill erkänna, är den nyskick. Bladen ger en näääära rakning. Finns inget att klaga på. Estrid The Ultimate Shave Gel är också otroligt dryg, återfuktande och prisvärd.

Har en i alla handväskor
Snälla hårband i siden eller sammet är ett måste för alla oss med Rapunzel-hår. Jag använder, förutom när jag löptränar, snälla hårband med siden eller sammet. De skaver de inte mot hårstråna och gör de sköra. Jag vill slå ett slag för H&M:s multipack som är prisvärda, i jättebra kvalitet och kommer i flera olika färger.
Skippa tantråden, sticka istället!
Munvård är superviktigt men också inte det minsta lyxigt, sexigt eller exalterande. Här kommer en liten uppmanning att strunta i tandtråden och satsa på praktiska och behändiga tandstickor. De kommer åt mycket bättre tack vare sina små igelkottspiggar. De finns i flera olika storlekar eftersom mellanrummet kan skilja sig åt mellan olika tänder. Jag använder både small och medium. Tråkig produkt men något som är ännu tråkigare är tandläkarborren.
Livsomvälvande Jag älskar, älskar, älskar den här menskoppen i superkvalitet från Gentle day. Det är inte första gången jag överöser den med kärlek här på bloggen men den förtjänar ännu mer. Så enkel att använda och den känns inte. Du glömmer att du har mens (och det vill man ju helst inte påminnas om i onödan). Ett av mina största misstag är att jag inte började använda en menskopp tidigare. Shoppa här.

Jättetråkiga men nödvändiga Jag VET att sminkborstar är superviktiga för att få sminket att sitta bra. Allt med borstar är tråkigt, en borste har aldrig väckt något habegär hos mig. Det är till och med tråkigt att blogga om dem. Jag köper mina borstar i storpack och helst på rea. Mina favoriter för basen är från Flaer och för ögonmake-upen föredrar jag Real Techniques. Även Sephoras egna borstar har hållit hög kvalitet. Det enda tråkigare än att shoppa borstar är att rengöra dem. Hu!
