EventPersonligt

Ett Daisy Beauty Expo-medley, Dag 1

Ett Daisy Beauty Expo-medley, Dag 1

Jag som till vardags arbetar med sjöfartsfrågor har varit på en hel del båtmässor och alltid förundrats över hur så många (framförallt män i medelåldern och uppåt) kan gå runt där i timmar och beundra båt efter båt utan att tröttna. Men efter att ha tillbringat sju timmar inne på skönhetsmässan Daisy Beauty Expo, som kändes som två timmar, förstår jag precis. När man befinner sig i ett sammanhang där man får möta människor och gå runt bland montrar med produkter som man känner passion för på riktigt får man stort energipåslag, nästan adrenalin och lyckorus och tiden formligen springer iväg.

I helgen var det alltså Daisy Beauty Expo, som är ett event för branschen som skönhetstidningen Daisy Beauty Magazine bjuder in till för att brands, återförsäljare, inköpare, journalister, bloggare och influencers ska kunna träffas och få inspiration, information, klämma och känna på produkter och knyta nya kontakter. Jag var inbjuden i egenskap av bloggare och begav mig upp till Stockholm för detta tvådagars beautyevent med stor iver men även lite rädsla eftersom jag inte kände så många av de andra deltagarna.

Eventet hölls i vackra Posthusets lokaler precis mitt emot Centralen, så väldigt smidigt för oss utomsocknes.

Lördagen startade med fem föreläsningar där Daisy Beauty Magazines chefredaktör Kicki Norman inledde med spännande trendspaningar, under rubrikerna Teknik, Kemi, Botanik och Hälsa. Kicki gav även en historisk tillbakablick över Daisy Beauty som jag personligen tyckte var väldigt intressant, och bla att de har anordnat bloggevent sedan 2010. En annan intressant sak var att ”old-fluencers” är på frammarsch och med siffrorna att 2020 var anti aging-marknaden 200 miljarder dollar, och beräknas vara det dubbla 2030. Jag vet inte var gränsen mellan influensers och oldfluencers går, men eftersom jag har passerat 40 tillhör jag nog iallafall den kategorin där anti age är mest aktuell.

Efter Kicki var det Johanna Lind Bagges tur och hon berättade om sitt ambassadörsskap i New Nordic och hur man som konsument av skönhetsprodukter bör vara lite vaksam. Lite extra kul att Johanna kommer från Åtvidaberg, som ju är granne med Bankekind som jag kommer från, och höll låda på bred östgötska!

Headbrands genomförde ett quiz med hårmyter och gav bra tips och trix för att få till ett fint burr i höst, som tex höstens stora hårtrend Butterfly Bob. Jag som alltid har håret uppsatt i en hästsvans borde verkligen ta till mig det där…

Näst på tur var Isadora. För mig var Isadora ett av de första sminkmärkena jag hade då jag var tonåring under 90-talet. Men huvudbudskapet var att företaget nu ska re-branda sig för att bli mer moderna och inkluderande märke, vilket kändes väldigt positivt och inspirerande. Bla kommer de lansera en kampanj under hösten som bygger på att deras modeller inte ska vara retuscherade eller ha filter på bilderna, som kommer gå under namnet Dont (re) Touch. Personligen tycker jag det är väldigt bra och jag använder aldrig filter eller retuscheringar på mina egna bilder eftersom hela syftet med att exempelvis visa en foundation är för att folk ska kunna se hur den blir på riktig hud.

Isadora berättade också om sin nya foundation No Compromise som kommer lanseras i oktober och som ska vara särskilt bra för oljig hud, så det ser jag mycket fram emot då det är ju är min hudtyp.

Sist ut var Loreal och de berättade om sin hållbarhetsresa, men även om en del innovativa technyheter. En nyhet är Modiface där man ska kunna scanna sitt ansikte med en app i mobilen för att sedan kunna se vilka hårfärger och frisyrer man passar i innan man vågar ta steget att be frisören göra något drastiskt. En annan innovation var läppstiftsblandaren från YSL där man ska kunna få fram sin egna perfekta läppstiftsnyans i en behållare som mixar ihop läppstift direkt på begäran. Den kostar dock ca 3000 – 5000 kronor och verkar vara svår att få tag på i nuläget.

Under fikapausen hade jag nöjet att prata lite mer med trevliga Josefine, som har bloggen My favourite Beautyblog och entreprenören Ewa Wikner som är 70 +influenser och modell.

Lördagen avslutades med gemensam middag och en väldigt bra sak var att det var bordsplacering så även vi som inte känner så många hade en förutbestämd plats att sitta på och att man då får lära känna nya människor som man kanske inte skulle ha pratat så mycket med annars. Jag hade nöjet att få sitta ihop med Felicia från Isadora, Helene från danska Pudderdåserne, Susanne från norska Spel och Sara ”Definedcurlz”. Gott och trevligt och den perfekta avslutningen på dag 1.

Dela detta inlägg

1 kommentar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *