Då och då tar den här beautybloggen en felsväng och blir ekonomibloggen (typ här och här). Jag har suttit och följt amerikansk ekonomi och politik på sistone. Det är svårt att undvika i dessa tider. I min social media feed börjar amerikanska beautynördar bryta ihop av det kaos Trumps tullar skapar. Plötsligt blir det där paketet med skönhet från utlandet dubbelt så dyrt. Eller kanske inte? Tullavgifterna verkar ändras utifrån Trumps magkänsla mer än någon uttänkt plan.

Det här är katastrof för amerikaner som vill ha effektiva solskydd och precis som alla andra har insett att solskydd från Japan och Sydkorea är bäst (ingen protest). I USA klassas solskydd som läkemedel vilket ger betydligt striktare riktlinjer att följa än om det var en kosmetisk produkt. Det innebär att nya solfilter måste bland annat genomgå djurtestning för att anses säkra. En kostsam och dyr process, för att inte tala om en total PR-katastrof. Vem vill lansera ett solskydd och samtidigt försvara att man låtit X antal råttor/kaniner/marsvin fått sätta livet till? Detta är förklaring till varför amerikanska FDA (U.S. Food and Drug Administration) senaste godkände ett nytt solfilter var 1999. Ja, över 25 år sedan.

Europeiska, australiensiska och asiatiska företag har utvecklat solkrämer som skyddar allt effektivare mot både UVA och UVB. De får inte säljas i USA för amerikanarna uppenbarligen är dumma i huvudet. Ett sätt att komma runt detta är att företag som till exempel, Skin1004, gör solskydd specifikt för den amerikanska marknaden.

För att göra det ännu värre kickade Modernization of Cosmetics Regulation Act of 2022 (MoCRA) igång 2024. Nu ska vi inte gräva ned oss i det byråkratiska regelkaoset men värt att notera är att om en foundation eller annan kosmetisk produkt påstår att de skyddar mot solens strålar så blir det samma tuffa regler som det är en solkräm. Det är inte kul att vara amerikansk beautynörd i dessa tider.

Flera har löst problemet med ålderdomliga amerikanska solskydd genom att beställa asiatiska eller europeiska solskydd via olika icke-amerikanska sajter som Stylevana och Yesstyle. Ett bra sätt att kringgå reglementet fram tills Trumps lallade in i Vita huset och smackade tullar på allt och alla. Ja, det är jättejättejättejättedumt.
Nu när sommarsolen är här, glöm inte att ta på solskydd och njut av att du inte är en amerikan med beautyköpet fast i tullen och den sista tuben med solskydd från Beauty of Joseon snart slut.