Ärlighet framför hype när finska Murumuru och Pure=Beauty gör intåg i Sverige
Som det Mellofan jag är kommer jag såklart heja fram finska Kaj i Eurovision som just nu pågår. Det råder både Kaj-feber och bastu-feber i landet och därför kändes det lite extra kul att få upptäcka några nya finska skönhetsmärken på Stockholm Beauty Week. F-beauty, som såklart inte har något med F-ordet att göra, är på stark frammarsch och jag är sugen på att följa med på tåget. F-Beauty står för Finsk Beauty och på mässan fanns det nylanserade finska skönhetsmärket Murumuru och även Pure is Beauty.

Murumuru
När man tittar på Eurovision måste man såklart ha snacks och för mig innebär det en stor skål med lösgodis. Därför passar det lite extra bra att Murumuru har starka kopplingar till just godis. De har färgglada och spännande förpackningar och dofterna är i form av godis och desserter. Ett annat finskt skönhetsmärke som jag tycker har bra och fina produkter är Smuuti, som kom för ett par år sedan och redan blivit väldigt populärt i Sverige. Den största nackdelen med deras produkter är att trots att de ser så färgglada ut och har fruktiga namn så är de helt parfymfria. Jag som älskar trevliga dofter tycker det känns lite tråkigt och nästan missvisande med tanke på det yttre. Så för mig känns Murumuru som en riktigt trevlig finsk nykomling.


Jag tycker Murumuru låter som ett k-beautymärke och jag tycker mig se vissa likheter i att det är innovativa och lockande både till det yttre och det lekfulla i dofterna. Men där slutar likheterna för Murumuru är ett naturkosmetika märke där produkterna är tillverkade i Finland. De har intressanta formuleringar och vill förmedla att det ska vara glädjefyllt med skönhetsvård samtidigt som det gör skillnad för huden och håret. De kallar sig själva för Finlands gladaste naturkosmetikserie, lite gulligt!
Jag är mest nyfiken på deras Vitamin C serum som verkligen doftar hallonbåtar och ska ge fin lyster åt huden. Murumuru Vitamin C serum kostar 359 kr för 30 ml och finns bland annat här på Lyko (reklamlänk).

Även Daily Dessert Cleansing Foam låter väldigt lockande, som även den doftar så mumsigt och enligt beskrivningen både ska rengöra effektivt och återfukta. Det är en skumrengöring, eller tvättskum som de har valt att benämna det, och de brukar kunna vara bra på att ta bort sminket men samtidigt vara tillräckligt skonsamma för min lite känsliga hud. Murumuru Daily Dessert Cleansing Foam kostar 205 kr för 100 ml och finns bland annat här hos Lyko (reklamlänk) för den som precis som mig för det mesta är sugen på desserter.


Pure = Beauty
Pure is Beauty, eller Pure = Beauty är ett skönhetsmärke som fokuserar på bra och få ingredienser i sina produkter. De menar att man inte ska behöva en lång hudvårdsrutin utan att ”less is more”. Till skillnad från Murumuru är alla Pure is Beautys produkter parfymfria, vilket gör att även väldigt känsliga personer ska kunna använda dem.

Även dessa produkter är tillverkade i Finland, veganska och cruelty free. I deras monter fick vi dofta på deras Orange Flower mist with vitamin C och den var alldeles underbar. Trots att inga parfymer tillsatts i produkterna doftar de riktigt gott genom de naturliga ingredienserna. Deras bästsäljare är misten Birch Spa Mist som ska vara en riktigt räddare i nöden för torrisar (ja du Susanna!).


Jag är även nyfiken på deras Hydra Booster som jag ska testa, vilken ska vara en riktigt bra återfuktare, rynk-utjämnare och plumpare. En av ingredienserna är finska granskott och vattenbindande inositol från finska sockerbetor. Pure is Beauty finns än så länge inte på så många ställen, men de går att hitta bland annat här hos Ecco Verde. Pure is Beauty Hydra Booster kostar 357 kr för 30 ml och ska passa alla hudtyper.

F-Beauty fenomenet
De två finska kvinnorna Emilie och Taru som jobbar med dessa märken höll en riktigt inspirerande föreläsning om märkena och om fenomenet F-Beauty.

De presenterade en bild på en del finska skönhetsmärken och om jag tänker efter vet jag nog ännu fler. Till exempel skulle jag ju lägga till Smuuti och Nobe på listan.

Deras sammanfattande punkter om vad F-Beauty är var;
- Ärlighet framför hype
- Ingredienser som betyder något
- Funktion framför fantasi
- Moderniserad hållbarhet

Ja jag tror att F-Beauty verkligen är här för att stanna och för att växa sig ännu större. De är duktiga på att ”gräva där de står”, och med det menar jag att de tar råvaror som finns lokalt i Finland istället för att använda exotisk jojoba, kokos eller andra ingredienser som finns på andra sidan jordklotet. Så som granskott, havre, lingon, nypon, nässlor och havtorn. När ska vi förresten börja prata mer om svensk beauty, S-Beauty?
