
Den här delen av Beautybloggare har en aningen läskig förmåga att regelbundet förvandlas till ekonomihörnan. Dagens inlägg är inte ett undantag, för jag klickade planlöst runt online och hittade en artikel från Fortune. ”This viral video trend could reshape U.S. consumer behavior in 2025—or even your wallet” är skriven av Dia Adams och fångar upp något som flaxat förbi mig i flera olika sammanhang. Det handlar om strävan efter att ”hit the pan”. Min bästa översättning är att ”se botten” eller möjligen ”nå botten”. Med botten syftar jag på botten av förpackningen, inte någon existentiell livskris. Har du en bättre översättning får du gärna dela den!

Se botten/nå botten/hit the pan handlar i grunden om att man vill använda upp all make-up, inte ha halvfulla förpackningar. Sminket ska inte ligga bortglömd och samla damm tills utgångsdatumet är förra decenniet. Istället ska den ta användas och den tomma förpackningen ska gärna fotas och läggas upp på social media. Det kallas Project Pan och bilderna på tomma produkter kallas skämtsamt för panporn.
Det finns två anledningar som pekas ut som skäl för att detta börjat trenda. En är att det en del av en allmän diskussion kring konsumtion och hållbarhet. Viljan att dra ned på sin shopping hör också ihop med svajiga ekonomiska tider. Om det är trendigt blir det roligare, inte ett trist tvång.

Minietnologisk analys: Jag tänker också att detta är en rätt hälsosam motreaktion till unboxings och hauls. Istället för att visa allt vi shoppat så visar vi upp återhållsamhet, kontroll, miljömedvetenhet och ekonomiskt genomtänkta beslut (typ allt jag inte är). Det är alla åtråvärda egenskaper som vi vill stoltsera med.

Jag når sällan botten på mina sminkprodukter men varje månad listar jag här på bloggen mina empties. De sminkprodukter jag når botten på är främst favoriter inom kategorierna bronzers, läppoljor, foundations och ögonbrynspennor.
Fortune, som kanske inte är Vogue när det kommer till trender, tror på att hit the pan är här för att stanna. Vogue har såklart redan 2021 skrivet om den medvetna strävan att använda upp produkter i artikeln ”Meet the Beauty Community That Just Wants You to Finish Your Makeup”. En intressant läsning som dyker djupare ned i psykologin. Kanske den här nischade grupp har börjat växa, sprida sig och konsumtionsmönstret blir en maktfaktor. Detta kanske är 2025 års stora innegrej. Annars vill jag lyfta mitt förslag att badskum kan bli en ny succétrend.
För några år sedan var det väldigt poppis med just ”Project Pan” ”Hit the Pan” inlägg samt videos/reels. Senaste tiden har jag inte sett så mycket av det men den trenden är säkerligen på väg att komma tillbaka 😉
Jag tyckte det verkade lite omständigt då man skulle väga produkten innan man började och sedan uppdatera med hur mycket man använt med jämna mellanrum ca 1 gång i månaden. Men idén i sig är ju smart. Att se till att man ”når botten” (önskar det fanns en bättre översättningen *haha) i en burk eller flaska med hudvård/makeup. Helt enkelt göra helt slut på sina hudvård och makeupprodukter.