Nästa helg är det dags för årets kanske viktigaste dag. Nej, jag menar inte Världsfredsdagen, sommarsolståndet eller ens kanelbullens dag. Jag menar mors dag. Jag har alltid tyckt att det är en fin dag att få fira min egen lilla mor lite extra och sedan jag själv blev mamma för 16 och 14 år sedan har såklart dagens blivit ännu viktigare. Att få vara mamma är något jag är så glad och tacksam över och att det då finns en dag där detta fenomen hyllas lite extra är så fint. Det allra härligaste är såklart en kram och kanske ett egentecknat kort, men om man som mig är lite av en materialist så gör det ju inget om det även gömmer sig en liten present där på frukostbrickan. Så jag tänkte ge lite tips på saker man skulle kunna ge sin mor denna dag, eller varför inte hinta om där hemma att man själv skulle bli glad över.

Det jag först vill ge som tips är ett presentkort. Det kan kanske låta tråkigt att överräcka ett kuvert, men åtminstone jag brukar tycka att det är riktigt härligt att få till exempel en upplevelse eller varför inte att själv få gå in i en favoritbutik nån gång framöver och välja ut nåt som man faktiskt verkligen vill ha. Mina favoriter är presentkort på en skönhetssalong, frisören, restaurang eller spa. Men även tex Åhléns, Kicks eller Lyko för där finns ju skönhetsprodukter.


Om man nu känner att man hellre vill köpa något själv och slå in tycker jag att en lyxig hudvårdsprodukt är toppen. Då är det ju bra om man vet åtminstone vilken hudtyp mamman i fråga har för att kunna anpassa inköpet på ett bra sätt. En ny produkt som jag vet kan passa de flesta hudtyper är Dermalogica Pro-Collagen Banking Water Cream. Den boostar hudens fyllighet och låser in fukt. Hudens ungdomliga spänst bevaras och man ska få en fräsch och fylligare känsla varje dag. Enligt beskrivningen passar den både för yngre respektive äldre hud när man vill förebygga och bromsa hudens åldrande. Denna lyxiga ansiktskräm kostar ca 890 kr för 50 ml och finns bland annat att spana in här.


Till kroppen tycker jag att det är härligt att få en present som har det där lilla extra. Ett tips jag vill dela med mig av är hudvårdsprodukterna som det nystartade svenska företaget Quod STHLM har. De har nämligen en handtvål och en body lotion, som kommer i snygga och lyxiga flaskor, och som har riktigt eleganta och intressanta dofter. Det är milslång skillnad att tvätta sina händer med deras tvål Mood och exempelvis Dove Shea Butter & Vanilla. Doften är Cypress Chill, toppad med en explosion av färsk blodapelsin och den sitter verkligen kvar i många timmar efter att man har använt den. Jag har nu börjat använda Quod STHLM Moro Body and Hand Lotion och den är precis lika härlig som tvålen, men dessutom djupt återfuktande. Perfekt för mina händer som blivit torra efter en helgs påtande i trädgården! Den återfuktande krämen kostar 495 kr för 500 ml och finns här på deras webbsida. Och ja, det är av det dyrare slaget, men då ska man ta i beaktning att produkterna är tillverkade i Sverige och bar smed naturligt innehåll. En riktigt fin present helt enkelt.

Vill man hellre satsa på nåt i makeupväg är ju paletter en bra present. Där finns ju ofta flera olika färger och nyanser så åtminstone några kan falla i god jord. En jättefin ögonskuggspalett jag själv spanar på är LH Cosmetics Daybreak Palette som har superfina nyanser med ljusblått, ljusrosa, mellanblont och lila. Den kostar dessutom ca 349 kr just nu och finns här.

En lite billigare present kan vara att ge bort några fina nagellack, kanske två-tre olika färger som man tror att mamman ska tycka om. För att det ska bli som ett litet kit kan man kanske lägga i även en fil, en nagelolja och en remover så har man ju en riktigt härlig present. Jag älskar nagellack av traditionell typ, det vill säga lack som man målar på, låter sitta i 5-7 dagar och sedan tar bort. Inte gellack, klistra-på-naglar eller salongsnaglar, men om mamman är mer inne på sådana alternativ är ju det också en jättebra present. Mina favoritlack som inte kostar skjortan är Mavala, Depend och Essie.

Nu är jag nyfiken på vad du har tänkt ge din mamma på söndag, eller vad du själv önskar dig? Kommentera gärna nedan 🙂


